Het immuunsysteem: de belangrijkste rol van voeding

Samenvatting
Ons immuunsysteem moet ons beschermen tegen ziektes en infecties. En wel de klok rond, zonder dat we ons hiervan bewust zijn. Een gezonde levensstijl met een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding geeft onze weerstand een duwtje in de rug.

Ons immuunsysteem bestaat uit alle verdedigingsmechanismen van ons lichaam tegen lichaamsvreemde elementen, zoals infectieuze agentia (virussen, bacteriën of parasieten). Diverse factoren kunnen onze weerstand beïnvloeden: geslacht, genetica, leeftijd, slaap, beweging en voeding.

 

Maar welke rol spelen voeding en voedingsstoffen in ons immuunsysteem?

Ons spijsverteringsstelsel staat in contact met de buitenwereld, waardoor het blootgesteld wordt aan mogelijke externe infecties. Duizenden miljarden micro-organismen vormen er het darmmicrobioom (de zogenaamde ‘darmflora’). Deze hebben verschillende functies, vooral bij de reactie van ons immuunsysteem en de bescherming tegen ziekteverwekkers. Onze darmflora en ons immuunsysteem communiceren voortdurend met elkaar. Wist je dat 70% van ons immuunsysteem zich in ons spijsverteringsstelsel bevindt?

 

Welke gevolgen kan een wijziging in de darmflora op onze gezondheid hebben?

De gezondheid van onze darmflora heeft alles te maken met de veelheid en diversiteit van de micro-organismen waaruit ze bestaan. Bij een verandering van de darmflora spreken we van dysbiose.

Dysbiose kan drie dingen betekenen: minder bacteriën die gunstig zijn voor de gezondheid, meer ziekteverwekkende bacteriën of minder diversiteit in de bacteriële populaties. We kunnen dysbiose in verband brengen met chronische inflammatoire darmziektes, diabetes, obesitas, bepaalde soorten kanker en neuropsychiatrische ziektes.

 

Hoe kunnen we ons immuunsysteem via onze voeding ondersteunen?

  1. Kies voor een evenwichtige voeding ter ondersteuning van de goede werking van je immuunsysteem.
  2. Zorg voor voldoende variatie op je bord.
  3. Ondersteun je spijsverteringsstelsel met pro- en prebiotica. Probiotica zijn voedingsmiddelen met voldoende levende micro-organismen die een gunstig effect hebben op de gezondheid. Prebiotica zijn de voeding voor deze ‘gunstige’ micro-organismen.

 

Welke voedingsstoffen heeft het immuunsysteem nodig?

Een gevarieerde en evenwichtige voeding levert alle voedingsstoffen die we nodig hebben.

Verschillende micronutriënten (mineralen en vitaminen) dragen bij tot de normale werking van het immuunsysteem:

  • Vitamine A
  • Vitamine B6
  • Folaten of vitamine B9
  • Vitamine B12
  • Vitamine C
  • Vitamine D
  • Koper
  • IJzer
  • Selenium
  • Zink

Benieuwd in welke voedingsmiddelen je al deze nutriënten vindt? We hebben het allemaal samengevat in een infografie. Klik op de link rechts om deze gratis te downloaden.