​Yoghurt, intestinale microbiota en gezondheid, wat denkt de evidence-based wetenschap ervan?

Samenvatting
​Er is steeds meer belangstelling voor gefermenteerde producten die levende micro-organismen bevatten, zoals yoghurt. De reden daarvoor is eenvoudig: nieuwe onderzoekstools tonen steeds vaker aan dat het gunstige effect van yoghurtfermenten op onze gezondheid geen mythe is.

André Marette (Université de Laval, Québec) legde op de 5th Yogurt Summit (Buenos Aires, oktober 2017) uit dat het eten van yoghurt meestal een teken is van gezonde eetgewoontes.

Mensen die yoghurt eten, eten doorgaans ook fruit, groenten, volkoren granen en zuivelproducten. Dat verklaart waarschijnlijk minstens deels het gunstige effect van yoghurt op de metabole gezondheid. “Meerdere betrouwbare gegevens wijzen op een omgekeerd evenredige relatie tussen de consumptie van yoghurt en het risico op type 2-diabetes”, stelde A. Marette en hij voegde er nog aan toe dat de consumptie van yoghurt ook correleert met een lagere body mass index, een kleinere buikomtrek en minder vetweefsel.

Bioactieve peptiden

De heilzame effecten van yoghurt op het metabolisme zouden gedeeltelijk toe te schrijven zijn aan de afgifte van bioactieve peptiden. De consumptie van gefermenteerde voedingswaren wijzigt immers de intestinale microbiota en bevordert de productie van bioactieve peptiden, die de insulinegevoeligheid en de glucosetolerantie verbeteren. Gefermenteerde zuivelproducten zouden ook, meer dan niet-gefermenteerde zuivelproducten, ontstekingsremmende effecten hebben, met name in de darmen.

Gefermenteerde producten en probiotica

Robert Hutkins (University of Nebraska, Verenigde Staten) gaf aanvullende informatie over de interacties tussen gefermenteerde producten en de intestinale microbiota. Hij herinnerde eraan dat gisting een door bacteriën veroorzaakte reactie van voedselsubstraten is. De levende micro-organismen die in gefermenteerde producten zitten, zoals Streptococcus thermophilus, Lactobacillus delbrueckii subsp. Bulgaricus, Bifidobacterium en Lactobacillus zijn volgens hem probiotica. Ze kunnen heilzame effecten hebben op de gezondheid via hun effect op de darmflora. Studies tonen aan dat gefermenteerde producten de symptomen van een prikkelbaredarmsyndroom verlichten. Andere studies wijzen erop dat gefermenteerde producten nuttig zijn bij de diarree die kan optreden na inname van antibiotica.

Verduidelijkingen

“Niet alle gefermenteerde voedingswaren bevatten levende micro-organismen”, zei R. Hutkins. De productie van wijn en bier omvat bijvoorbeeld stappen die de micro-organismen die hebben gezorgd voor de gisting doden. Micro-organismen kunnen ook worden geïnactiveerd door warmte. Dat is het geval met brood dat in een oven wordt gebakken. Sommige voedingsmiddelen hebben een hoge voedingswaarde, maar hebben daarom nog geen probiotische activiteit. Zo ook zijn niet alle gefermenteerde voedingsmiddelen probiotica. Die laatste moeten namelijk per definitie duidelijk bewezen heilzame effecten hebben op de gezondheid.

De beloften van het microbioom

Sharon Donovan (University of California, Davis, Verenigde Staten) zei dat er steeds meer onderzoek wordt verricht naar het verband tussen de voeding, de intestinale microbiota en de gezondheid. Die studies worden uitgevoerd met steeds betere onderzoekstechnieken. S. Donovan zei ook nog: “We zitten nu in het tijdperk van de ‘omics’. Dankzij genomics (genomica), proteomics (proteomica) en metabolomics kunnen we een zeer hoog aantal stoffen detecteren en identificeren die in ons lichaam tot expressie worden gebracht. We kunnen DNA, RNA, eiwitten, peptiden, vetten en metabolieten bepalen in vol bloed, plasma, urine, enz. We kunnen nu een volledige catalogus opstellen van de micro-organismen die in de verschillende lichaamscompartimenten zitten, en we begrijpen hun functies ook beter. Het menselijk microbioom geeft zo stilaan zijn geheimen prijs.”

Zo heeft men in lopende onderzoeken vastgesteld dat de intestinale microbiota de productie van korteketenvetzuren beïnvloedt. Korteketenvetzuren activeren de intestinale hormonen die meespelen bij de darmbewegingen. Ze kunnen ook de insulinegevoeligheid verhogen en een verzadigingsgevoel geven. Studies met yoghurt en gefermenteerde zuivelproducten verrijkt met levende micro-organismen tonen aan dat de voeding een rol speelt bij de samenstelling en het metabolisme van de intestinale microbiota. “Verder onderzoek en interventionele studies moeten ons helpen om stilaan een wereld te doorgronden waarvan we de omvang nog maar net aan het ontdekken zijn”, besloot S. Donovan.

Niet-commerciële informatie uitsluitend bestemd voor gezondheidsprofessionals en onderworpen aan hun oordeel, en niet bedoeld als promotie van eender welk product. Niet communiceren aan de consumenten of het grote publiek.

For more information : click here: http://www.yogurtinnutrition.com/category/events/iuns-2017/