Voeding en een gezond darmmicrobioom in beeld

Samenvatting
Een gezond spijsverteringsstelsel is cruciaal om gezond te zijn en te blijven. Het is verantwoordelijk voor de vertering van ons voedsel, en ondersteunt naast de stofwisseling ook het afweersysteem en het zenuwstelsel. Het spijsverteringskanaal biedt overigens onderdak aan een rijke gemeenschap van miljarden micro-organismen die samen het microbioom vormen.

Het Belgische Danone Instituut ontwikkelde een reeks van 3 video's met het spijsverteringsstelsel en het microbioom als centrale thema.

 

Voeding is een van de meest bepalende factoren voor de samenstelling van het darmmicrobioom. We weten dat een gezond microbioom een rijke diversiteit aan micro-organismen bevat en rechtstreeks verband houdt met een goede algemene gezondheid. Kiezen voor een gevarieerd eetpatroon en een gezonde levensstijl, houdt de diversiteit van het microbioom in stand en houdt ons dus gezond.

 

Gezonde voeding levert alle voedingsstoffen aan die het lichaam nodig heeft, in voldoende grote hoeveelheden en van goede kwaliteit. De voedingswaren die we eten, worden afgebroken tot hun kleinste bestanddelen: macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) en micronutriënten (vitamines en mineralen).

De overgrote meerderheid van die voedingsstoffen wordt onmiddellijk verteerd en geabsorbeerd in het spijsverteringsstelsel, maar komt niet in het microbioom terecht. De micro-organismen in het darmmicrobioom moeten zich bijgevolg voeden met de onverteerbare bestanddelen, met name de voedingsvezels.

 

Die vezels  worden niet verteerd of opgenomen in de dunne darm. Ze behoren tot de onverteerbare koolhydraten. Bepaalde voedingsvezels ondergaan dankzij de bacteriën in het darmmicrobioom een fermentatieproces dat goed is voor de werking en het behoud van de darmfuncties. In dat geval hebben we het over prebiotica.

Onder meer fruit, groenten en granen bevatten voedingsvezels. In België bedraagt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voedingsvezels tussen de 25 en de 30 gram.

 

Ook gefermenteerde voedingswaren kunnen een gunstige invloed hebben op de samenstelling en gezondheid van het darmmicrobioom. Een gezond en evenwichtig eetpatroon, waarin ook gefermenteerde voedingswaren met pro- of prebiotica zijn opgenomen, draagt bij tot een gezond microbioom en een goede algemene gezondheid.

 

Kom hierover meer te weten dankzij deze derde video.