Infografiek - een flexitarisch dieet

Samenvatting
Een flexitarisch eetpatroon wordt almaar populairder, en het kan ons helpen antwoord te bieden op de uiteenlopende uitdagingen die ons de komende jaren te wachten staan. Ontdek onze educatieve poster rond het flexitarisme.

Tegen 2050 zullen naar schatting in totaal bijna 10 miljard mensen op onze planeet wonen, namelijk een derde meer dan vandaag. Die totale wereldbevolking moet toegang hebben tot gezonde voeding, zonder dat de natuurlijke grondstoffen van de aarde uitgeput raken. Hoe kunnen we de mens én het milieu gezond houden?

Door allen samen gezonder en duurzamer te gaan eten. Flexitariër worden kan een eerste stap zijn op weg naar een oplossing voor die uitdagingen.

 

Goed voor de mens

Een flexitarisch eetpatroon is gezond, evenwichtig en gevarieerd. Het bestaat hoofdzakelijk uit producten van plantaardige oorsprong (fruit, groenten, peulvruchten, volkorenproducten, noten, zaden enz.), aangevuld met zuivelproducten en een beperkte hoeveelheid kwaliteitsvlees. Zo'n eetpatroon strookt met de recentste Belgische voedingsaanbevelingen[1].

 

Uit een recente enquête blijkt overigens dat 1 op de 7 Belgen vandaag al flexitariër is.[2]

 

Onderzoek heeft daarnaast aangetoond dat een flexitarisch eetpatroon kan bijdragen tot een gezonder lichaamsgewicht, de bloeddruk en stofwisseling kan ondersteunen, en het risico op diabetes type 2 kan verlagen. Het eetpatroon is immers rijk aan vezels, vitaminen en mineralen, maar ook aan ‘goede’ vetzuren.[3]

 

Goed voor de planeet

Een flexitarisch eetpatroon is een duurzaam eetpatroon en heeft een kleinere impact op het milieu.

Het huidige voedingssysteem – productie, transport, opslag, verlies en verspilling – weegt sterk op het milieu. Het is immers verantwoordelijk voor 25 % van de CO2-uitstoot.

 

Verscheidene studies hebben aangetoond dat een flexitarisch eetpatroon de CO2-voetafdruk met 20 tot 40 % kan verlagen[4].

 

Een rijke en evenwichtige bron van voedingsstoffen

  • ZUIVELPRODUCTEN

Zuivelproducten zijn van nature rijk aan goede eiwitten die bijdragen tot een gezond spier- en botgestel. Ze bevatten bovendien tal van mineralen (calcium, magnesium, zink, jodium enz.), naast heel wat vitaminen (vitamine A, B2, B12 enz.).

 

Uit verschillende onderzoeken blijkt eveneens dat de consumptie van yoghurt in verband kan worden gebracht met gezondere eetgewoonten, het volgen van de voedingsaanbevelingen, meer controle over het lichaamsgewicht en een lager risico op chronische aandoeningen[5] zoals diabetes type 2, het metabool syndroom en een hoge bloeddruk.

 

  • PLANTAARDIGE PRODUCTEN

De categorie ‘producten van plantaardige oorsprong’ is bijzonder divers: fruit en groenten, granen, peulvruchten enz.

Het gaat om een categorie die uitermate rijk is aan macronutriënten, zoals vitamine B9 (foliumzuur) en vitamine C, maar ook mineralen (kalium, magnesium enz.).

Producten van plantaardige oorsprong bevatten daarnaast voedingsvezels in diverse hoeveelheden. Die dragen bij tot een gezond darmmicrobioom (zie artikel over het darmmicrobioom), terwijl werd aangetoond dat onverzadigde vezturen zoals omega 6 en plantensterolen de cholesterol helpen verlagen.

 

Wie kiest voor een flexitarisch eetpatroon, kiest met andere woorden voor gevarieerde en evenwichtige voeding, goed voor de mens én de planeet.

 

Deze tool kan in digitale versie op deze pagina gedownload worden.


[1] Hoge Gezondheidsraad (2019). Voedingsaanbevelingen voor de Belgische volwassen bevolking

[2] Ethisch Vegetarisch Alternatief (EVA) studie (2016). https://www.evavzw.be/

[3] E. Derbyshire (2017). Flexitarian Diets and Health: A Review of the Evidence-Based Literature

   H. Kahleova, S. Levin, N. Barnard (2018). Vegetarian Dietary Patterns and Cardiovascular Disease

[4] E. Halloström, A. Carlsson-Kanyama, P. Börjesson (2015). Environmental impact of dietary change: a systematic review.

C. Chen, A. Chaudhary, A. Mathys (2019). Dietary Change Scenarios and Implications for Environmental, Nutrition, Human Health and Economic Dimensions of Food Sustainability. 

[5] Thorning TK, Raben A, Tholstrup T, et al. Milk and dairy products: good or bad for human health? An assessment of the totality of scientific evidence. Food Nutr Res 2016;60:32527.