De wetenschap van het microbioom voor diëtisten en voedingsexperten

Samenvatting
Inleiding van het verslag van de GMFH World Summit 2020 door Andrea Hardy. Het volledige verslag vind je op de website van het YINI (Yogurt in Nutrition).

De wetenschap van het darmmicrobioom is volop in ontwikkeling. Dit jaar werden op de wereldtop ‘Gut Microbiota for Health’ de nieuwste studies besproken en bogen de onderzoekers zich over de manier waarop deze wetenschap onze gezondheid ten goede kan komen.

 

Al van bij de geboorte speelt het darmmicrobioom een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het immuunsysteem. Een nieuw onderzoek onder leiding van Kathy McCoy en haar collega’s werpt een eerste licht op de invloed van het microbioom van de moeder op de ontwikkeling van het immuunsysteem van de zuigeling, nog voor de geboorte. Een gezond microbioom zou dus al bij de moeder beginnen, en waarschijnlijk zelfs nog voor de verwekking. Dr. John Cryan onderzocht de functie van het darmmicrobioom tijdens de adolescentie. Het zou een belangrijke rol spelen bij de neuronale ontwikkeling en de mentale gezondheid. Het team van dr. Paul O’Tool ging nog wat verder in de levenscyclus en bestudeerde de rol van het darmmicrobioom in het kader van gezond ouder worden. Al deze recente informatie toont duidelijk aan dat een gezond microbioom van essentieel belang is, en dat we hier in elke levensfase rekening mee moeten houden.

 

Hoe wordt een ‘gezond’ darmmicrobioom bepaald?

Uit steeds meer studies blijkt dat het microbioom een samenwerkend ecosysteem is dat ons gezond houdt, zonder een specifieke structuur te hebben. Wetenschappers zijn het erover eens dat een groter en gevarieerder aantal bacteriën een gunstiger effect heeft op de gezondheid. Met name het risico op chronische ziekten zou hier kleiner door worden. Een geringe diversiteit (aan soorten of genen in ons microbioom) zou namelijk gecorreleerd zijn met hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, neurodegeneratie en obesitas.

 

Hoe kunnen we ons darmmicrobioom verrijken?

Dr. Colin Hill, de voornaamste spreker van dit jaar, wist het perfect te verwoorden: “Het microbioom dat je hebt, is het microbioom dat je verdient.” Met andere woorden, we kunnen zelf heel wat doen om ons darmmicrobioom rijker en diverser te maken. Zo moeten we evenwichtig eten, voldoende slapen, onze stress onder controle houden, regelmatig bewegen en medicijnen correct innemen.

 

Wat moet je eten voor je darmmicrobioom?

Veranderingen in eetgewoonten lijken een opmerkelijk effect te hebben op het darmmicrobioom.

Zo blijkt uit een recent onderzoek van Hana Kahleova en haar team dat een dieet met uitsluitend plantaardige voeding de samenstelling en de functie van het darmmicrobioom kan beïnvloeden. Dit had ook een gunstig effect op de gezondheid van de deelnemers. Gedurende 16 weken volgde één groep deelnemers een dieet op basis van plantaardige voeding, terwijl de andere groep gewoon bleef eten volgens de Amerikaanse gewoonten. Na het experiment werd bij de deelnemers met het plantaardige dieet een daling in gewicht en visceraal vet vastgesteld, en ook hun insulinegevoeligheid was verbeterd. Dit zijn belangrijke factoren in de preventie van chronische ziekten.

In het laboratorium van Paul O’Toole werd onderzoek verricht naar de impact van het mediterrane dieet op het darmmicrobioom en gezond ouder worden. De deelnemers werden willekeurig verdeeld. De ene groep volgde een mediterraan dieet gedurende 12 maanden, de andere groep veranderde niets aan de eetgewoonten. Bij de deelnemers met het mediterrane dieet werd een positieve verandering van het darmmicrobioom vastgesteld, een vermindering van de ontstekingsmarkers en een verbetering van de cognitieve functies en CFS-score.

De kernboodschap van Hana Kahleova luidt: “voed je darmmicrobioom met plantaardig voedsel”, ongeacht je voedingsgewoonten. Dit houdt in dat je moet afwisselen tussen een breed gamma aan voedingsmiddelen met verschillende soorten vezels om zoveel mogelijk bacteriën te vergaren. Deze veranderingen in eetgewoonten leidden tot een verbetering van het bacterieprofiel en van de functies van het darmmicrobioom, wat een aanzienlijk voordeel voor de menselijke gezondheid oplevert.

 

Voor meer informatie over de rol van gefermenteerde voeding en probiotica vind je hier het volledige verslag van de GMFH World Summit 2020 door Andrea Hardy:

https://www.yogurtinnutrition.com/bringing-the-science-of-the-gut-microbiome-to-dietitians-and-nutrition-experts/